
Een andere kijk op Leesontwikkeling
Inzicht en kennis
Zeven jaar was ik, toen duidelijk werd dat mijn leesontwikkeling niet verliep volgens het boekje. Een paar jaar later kreeg ik te horen dat ik dyslexie had
Hierop volgden vele uren verplicht hardop lezen, remedial teaching en speciaal onderwijs, gekoppeld aan tranen van frustratie. Echt beter werd het niet en ik had inmiddels mijn “handicap” geaccepteerd.
Op mijn 28ste volgde ik 1 op 1 training volgens de methode van Ronald Davis. De gave van dyslexie. Dat gaf inzicht en handvatten. De grote omslag bleef uit.
Door mijn behoefte aan persoonlijke ontwikkeling en nu mijn werk als coach/trainer heb ik veel inzicht in het brein gekregen en daadwerkelijk de puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen. Met deze kennis ga ik met ouders, leerkrachten en kinderen/volwassenen aan de slag om het lezen en schrijven te verbeteren.
Niet dagelijks oefenen om het behaalde niveau op pijl te houden.
Geen externe aanpassingen als speciale brillen of lettertypes.
Samen met het kind en/of volwassenen stemmen we af op het unieke brein en nemen we de stappen die nodig zijn om het lezen en schrijven te verbeteren.
Structurele oplossingen
Letters blijven op hun plek door om te leren gaan met het focuspunt.
Belemmerende overtuigingen om te zetten naar stimulerende overtuigingen.
Het brein leren gebruiken op de manier die past bij lezen en niet bij LEREN lezen.
Het loslaten van fonetisch schrijven.
Lezen in het juiste perspectief leren zien.
Het corrigeren van een niet juiste waarneming van de tekst.
Mijn begrip van mijn eigen brein heeft me geholpen enorme vooruitgang te boeken op het gebied van lezen en schrijven.
Wil jij dit ook voor jezelf, jouw naasten of leerlingen neem dan nu contact met mij op